RESUM CAPÍTOL 3.7

EL SISTEMA DE PROMOCIÓ DE L’AUTONOMIA PERSONAL I D’ATENCIÓ A LA DEPENDÈNCIA

La Llei 39/2006, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència (d’ara endavant, LAPAD), va suposar un repte i un episodi històric per promoure una millora en les polítiques públiques d’atenció a la dependència. Per a la situació de les Balears respecte a la llei aprovada ara fa tretze anys, cal considerar l’aprovació del Decret 66/2016, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials, que té competències en matèria de dependència i modifica el decret de 2010 que regula la LAPAD a les Illes Balears.
Paral·lelament, la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears (d’ara endavant, XPAD) es crea reglamentàriament el 2010 amb els decrets autonòmics 83/2010 i 84/2010. Com a novetats d’enguany es crea el Decret 91/2019, que regula el procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i els principis generals del procediment per al reconeixement del grau de dependència i es modifica el Decret 83/2010, pel qual s’estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del sistema per l’autonomia i l’atenció a la dependència (d’ara endavant, SAAD).
L’atenció de les persones en situació de dependència i la promoció de la seva autonomia personal és una de les prioritats en matèria de política social i salut a les societats occidentals contemporànies a causa de l’evolució de l’estructura demogràfica i l’envelliment progressiu de la població. L’aplicació d’aquesta llei ha patit un dèficit de finançament des del seu inici, tot i que el seu desplegament té una funció estratègica que pretén convertir el sistema de protecció a la dependència en un dels pilars de l’estat de benestar.
La Secretaria d’Estat de Serveis Socials i Igualtat publica mensualment els resultats de la gestió en relació amb el SAAD. En aquest recull de resultats es generen un conjunt d’informacions estadístiques d’àmbit sociodemogràfic que permeten establir un ventall ampli de sèries quantitatives pel que fa a l’autonomia personal i l’atenció a la dependència amb les que ens basam per a la construcció d’aquest capítol. Així com el vuitè capítol de l’informe FOESSA 2018 (FOESSA, 2018).
Així mateix, i pel que fa a les Illes Balears, s’han dut a terme recerques específiques en aquest camp que han posat l’èmfasi en els aspectes següents: a) l’anàlisi de la situació de l’atenció a la dependència per territoris: municipi a municipi i per agregats; b) l’estudi de les característiques dels receptors del dret que preveu la Llei 39/2006, de 14 de desembre, llei de promoció de l’autonomia personal i d’atenció a la dependència (LAPAD) i els canvis esdevinguts durant els dotze anys d’aplicació de la Llei; c) el reconeixement de la realitat dels familiars cuidadors encarregats d’atendre’ls; d) el procés de desplegament del SAAD i de les prestacions associades al dret, i e) l’estudi dels factors de prevenció per mitjà de l’observació i anàlisi dels programes comunitaris.
Les dades obtingudes s’han publicat o incorporat a les xarxes en línia en documents de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació del Govern de les Illes Balears; l’Anuari de l’envelliment de les Illes Balears i les memòries del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears. (Vegeu les memòries corresponents als anys 2008, 2009, 2010, 2011, 2017 i 2018).