RESUM: 5. Educació
El conjunt de les dades analitzades ajuden a descriure el sistema educatiu no
universitari des de la perspectiva de l’escolarització, els recursos i els resultats
al llarg del període 2011-2017. Les dades apunten una lleu recuperació del
nivell formatiu de la població jove de les Balears, i es detecta una presència
més alta dels estudis superiors entre la població major de 25 anys (aquest
indicador es correspon amb una lleu millora de l’indicador d’esperança de vida
escolar). Mentrestant, hi continua havent un alt percentatge de joves de 18 a
24 anys que no ha completat el nivell d’educació secundària de segona etapa
i no continua cap tipus d’educació formació. Aquest indicador se suma a les
baixes taxes d’escolarització entre els 17 i 18 anys, l’alt percentatge d’alumnat
estranger, les baixes taxes d’idoneïtat o l’alt percentatge d’alumnat repetidor.
Tots aquests indicadors mostren un escenari que pot augmentar el risc dels
sectors d’alumnat més vulnerable i, per tant, justifiquen la necessitat de mantenir
i reforçar les mesures preventives destinades a reduir l’abandonament
escolar primerenc, augmentar l’escolarització postobligatòria i, des de les etapes
de primària i secundària obligatòria, ajudar a millorar el rendiment dels
estudiants.
Al llarg del període 2011-2017, s’ha consolidat el sistema universitari a les Illes
Balears, format per la Universitat de les Illes Balears (UIB), els centres adscrits
i el Centre d’Educació Superior Alberta Giménez, complementat amb les dues
universitats no presencials (UNED i UOC) malgrat les reduccions pressupostàries
coincidents amb la crisi.
La Universitat de les Illes Balears és el centre de referència del sistema, l’únic
amb capacitat investigadora i important oferta en tots els nivells (grau i postgrau).
Té una àmplia oferta d’estudis de grau i una acreditada capacitat de
formació avançada mitjançant estudis de postgrau (màsters i doctorats). La
capacitat investigadora la posiciona entre les primeres universitats de l’Estat.
Quant a les universitats no presencials, la UOC es configura com la universitat
per a l’ampliació d’estudis per part dels titulats universitaris. D’altra banda, la
UNED manté el perfil d’universitat de formació generalista i té a les Illes una
gran oferta d’estudis que no requereixen experimentació, especialment de la
branca de ciències socials i jurídiques.