RESUM: 8. Transports
A nivell agregat, el pes del sector del transport a l’economia de les
Illes Balears és d’un 4,5%. La majoria d’indicadors del darrer any
disponible mostren valors inferiors al 2008, com a consequència de
la forta contracció de l’activitat econòmica a la darrera crisi.
El sector del transport està format per un total de 3.969 empreses. La
majoria d’aquestes són molt petites, amb menys de dos treballadors,
i la seva activitat principal és el transport per carretera. El 2014 el
sector ocupa 23.500 persones, una quantitat inferior als més de
27.000 ocupats de l’any 2008. La productivitat del sector se situa
en els 54.000 euros per treballador, mentre que el salari mitjà arriba
als 28.700 euros anuals. La qualitat de l’ocupació en el sector està
marcada per una estabilitat laboral per sota de la mitjana espanyola,
i amb una baixa participació femenina.
Les principals característiques de les infraestructures del transport
marítim són, en primer lloc, una gestió del Ministeri de Foment dels
principals ports i una gestió autonòmica dels ports més petits i,
en segon lloc, per l’existència de dues empreses dominants en les
rutes marítimes. Pel que fa a les infraestructures del transport aeri,
l’aeroport de Palma és el tercer aeroport espanyol quant a capacitat
de gestió de vols per hora i un dels principals aeroports pel que fa
a capacitat d’absorció de passatgers (més de 13.000 passatgers per
hora de capacitat).
La via aèria és la principal artèria d’accés pels passatgers a les tres
illes principals i es passa de 28.150.828 passatgers l’any 2008 a un
total de 39.293.353 el 2016. Aquest creixement es deu principalment
a l’increment del nombre de vols internacionals.
La via marítima és el principal accés de les mercaderies i s’observa un
increment del volum de les transportades en general però amb una
reducció dels granels líquids. El transport marítim de passatgers ha
crescut de manera considerable, tant en les rutes comercials com en
els creuers turístics, amb increments considerables dels creuers tant
a Palma (un increment del nombre de passatgers d’un 55% l’any
2016 respecte al 2009) com a Eivissa (amb un increment del 150%).
Quant a la intensitat en l’ús de les carreteres, s’observa un increment
en el transport públic urbà i interurbà. Pel que fa a l’ús privat de les
carreteres, s’observa que l’any 2016 Palma és una de les ciutats amb
més congestió a Espanya.